HartZinnig
Vitaliteit in onzekere tijden - Corona Beweeg!

We zijn begonnen en we gaan door! Doe mee! Bewegen in onzekere tijden (Corona)

Hoe gaat het met je, nu het coronavirus ons allemaal in de greep houdt?” Ben je bang, verdrietig, boos, onrustig, paniekerig of best ontspannen? Elk gevoel mag er zijn dus stop het niet weg. Samen zorgen we ervoor dat het coronavirus wordt ingedamd.

Hoe? Door aardig te zijn voor elkaar en te helpen waar het kan. Dat doe je door de richtlijnen van het RIVM te volgen én dat begint bij écht aardig voor jezelf te zijn. Je kan immers alleen goed voor een ander zorgen als jijzelf gezond bent en stevig in je schoenen staat.

Houd voldoende afstand en BEWEEG!

Meld je aan via het aanmeldformulier. Je ontvangt dan gratis het beginner schema voor de eerste drie weken inclusief het trainingsweekboek. Dan kan je de komende vier weken aan de slag!

Tabijn Kick-off

Ben jij écht aardig voor jezelf?


“Wat is de wereld veranderd sinds de laatste keer dat we elkaar hebben gezien”, schreef ik gisteren aan alle medewerkers van scholengemeenschap Tabijn die zich voorbereiden op de Alkmaar City Run 5 km.
Drie weken geleden zijn we begonnen met de Kick-off. Een goede voorbereiding is immers het halve werk. Alhoewel je zal toch echt zelf moeten rennen ;-)

Hardlopen lijkt heel eenvoudig. Het kan overal, je lijf pakt het snel op, je wordt er blij van maar wat nu als je lijf begint te piepen? Ronald Kremers, fysiotherapeut en eigenaar van fysiopraktijk Koog-Zaandijk vertelde over blessurepreventie. Wanneer je wel gewoon kan doortrainen (aangepast) en wanneer rust echt beter is en over nog veel meer als shin split, runners knee en de supercompensatie-fase.
En dan sta je te trappelen om echt te beginnen, je hebt die (oude) gympen uit de kast getrokken en jij wil gaan! Belangrijk om toch nog heel even te wachten. Frank Ossen, eigenaar van RunX Zaandam expert op het gebied van hardloopanalyse en hardloopschoenen nam ons enthousiast mee in deze wereld.

Inmiddels zitten er twee gezamenlijke trainingen op! En vandaag stond nummer drie in de agenda. Stond en dat is logisch gezien de richtlijnen van het RIVM. En hoe belangrijk is die 5 km nu nog eigenlijk? Allerlei vraagstukken spellen nu continue door ons hoofd.

Hoe gaat het met je, nu het coronavirus ons allemaal in de greep houdt?” Ben je bang, verdrietig, boos, onrustig, paniekerig of best ontspannen? Elk gevoel mag er zijn dus stop het niet weg. Samen zorgen we ervoor dat het coronavirus wordt ingedamd.

Hoe? Door aardig te zijn voor elkaar en te helpen waar het kan. Dat doe je door de richtlijnen van het RIVM te volgen én dat begint bij écht aardig voor jezelf te zijn. Je kan immers alleen goed voor een ander zorgen als jijzelf gezond bent en stevig in je schoenen staat.

Hoe? Luister naar je lijf. Het klinkt heel simpel en dat is het niet of toch wel? Stel je lijf de volgende vraag: Lief lichaam van mij, hoe gaat het met je? Misschien een beetje maf om te vragen maar probeer maar eens. Luister naar de antwoorden en signalen van je lijf en neem ze serieus. Het trainingsweekboek van HartZinnig, kan je daarbij helpen. Door de pijntjes of klachten in je lichaam te voelen en vervolgens te tekenen en te beschrijven, ga je het gesprek met je lijf makkelijker aan.

Vraag je vervolgens af: Wat kan ik nu doen of juist niet doen zodat ik geen last meer heb van die klachten en klopt dat voor mij? Jouw brein is de kapitein en je hart is het kompas. Jij kan dus wel degelijk zelf invloed uitoefenen! Dat is de visie van HartZinnig.

De kern van een zinvol betekenisvol leven ligt namelijk bij je hart. Eén van de vier andere pijlers van de HartZinnig visie is het lichaam. Vitale medewerkers en goed om kunnen gaan met stress is voor iedere organisatie essentieel. Een van de tools hiervoor is bewegen! Natuurlijk gaan de deelnemers die 5 km halen! En dan nog eens de bijkomende voordelen, zeker op de langere termijn!

Fysiek zorgt hardlopen dat je:
·       een betere algemene conditie krijgt
·       ademhaling, hart en bloedvaten beter functioneren
·       een verbeterde longfunctie krijgt (VO2max)
·       een verbeterde nachtrust krijgt

Mentaal zorgt hardlopen dat je:
·       meer concentratie en rust in het hoofd hebt
·       een actievere, positieve levenshouding hebt
·       zelfbeeld en zelfvertrouwen verbeteren
·       meer bewustzijn voor de eigen lichaamssignalen ontwikkelt
·       lichamelijke klachten verminderen
·       minder angstgevoelens ervaart
·       meer energie en levensvreugde ervaart
·       psychosomatische klachten verminderen
·       depressieve gevoelens afnemen

Dus mocht je even geen zin hebben? Check bovenstaand lijstje en je weet waar (rustig, in je eigen tempo) hardlopen goed voor is!

Maar, mag jij in deze tijden nog wel buiten sporten of wandelen? Ja, zolang je geen milde gezondheidsklachten, zoals o.a. niezen, een loopneus, mag je lekker naar buiten. Ook hier moet je voldoende afstand tot elkaar houden. Loop alleen of houdt voldoende afstand met je loopmaatje.
De deelnemers krijgen vanaf nu elke week via mail de nieuwe trainingen. Op deze manier houden we elkaar op de hoogte en kijken we hoe het gaat. Net zolang totdat we weer met elkaar samen kunnen trainen.
 
Wil jij juist nu in deze bijzondere tijd met hardlopen beginnen, dat kan! Ook als je (denkt) geen conditie te hebben. Het programma is gebaseerd op de runningtherapie filosofie en dat betekent dat echt iedereen kan meedoen. Meld je aan via het aanmeldformulier. Je ontvangt dan gratis het "Beginnen met rustig hardlopen e-book" voor de eerste vier weken inclusief het trainingsweekboek. Dan kan je de komende weken aan de slag!
 
Let op! Als een training te zwaar voor je wordt, pas je training aan. Halveer de training of wacht nog een dag! Dat is veel stoerder dan niet luisteren naar je lijf. Zware trainingen moet je namelijk in deze tijd, het liefst vermijden. Loop op zo’n manier dat het geen grote aanslag doet op jouw immuunsysteem. Als het immuunsysteem te zwaar belast wordt, is het vatbaarder voor ziekten en virussen.
 
Luister naar je lijf (hart) en denk goed na (brein), blijf gezond! Blijf de site van het RIVM goed in de gaten houden!
 
We werken nu vooral thuis en ons advies is probeer evengoed te blijven bewegen. Ook als je in quarantaine zit en je voelt je nog gezond, beweeg! Weet je niet goed wat dan te doen, neem contact met ons op en we geven een aangepaste training.
 
Het is heel paradoxaal maar de kans om dichterbij elkaar te komen en samen te werken is om nu afstand van elkaar te nemen letterlijk. Zoals de Italiaanse premier zei: “We moeten vandaag afstand houden om elkaar morgen met meer warmte te kunnen omhelzen.”
 
Mocht je vragen hebben of iets willen bespreken? Laat een reactie achter. Mailen of appen mag altijd. Als je behoefte hebt om langer te willen stilstaan bij een van de vraagstukken waar je op dit moment mee zit. HartZinnig biedt ook on-line coaching aan. Kijk hiervoor op coaching
 
Sterkte en liefde toegewenst in deze periode en blijf gezond!
 
Liefs,

HartZinnig
Een kloppend hart, kloppend hoofd, kloppend lijf, kloppend leven!
 

Testimonials